Fatcakes en andere heftige dingen

28 januari 2017 - Soweto, Zuid-Afrika

De laatste blog eindigde met papa die de sleutel ging halen. Nou.. dat werd toch even ietsje anders. De auto zou 8.30 hier zijn, alleen dachten zij dat wij de auto daar 9.30 uur zouden halen. Gelukkig is het uiteindelijk allemaal gelukt en hadden ze ons opgehaald en naar de auto gebracht. Er bleek zelfs in onze mooie Renault Capture een ingebouwde navigatie te zitten! En nog in het Nederlands ook.

Dan de fietstour. Een super gave tour door Soweto, we gingen van het slechtere gedeelte door het "rijkere" gedeelte. Waarvan meer en deel van de huisjes (net nieuw) nog allemaal leeg stonden.
Voordat we begonnen aan deze tour kregen we een traditionele lunch voorgeschoteld. Een soort maïspuree met allemaal soorten vlees in stoofpotjes. Wij gingen voor de kip. Die overigens nog best lekker was. (En jaa ook netjes gegaard)

Toen we ons redelijk vol hadden gegeten kun de tour gaan beginnen. Na wat uitproberen op verschillende mountainbikes/fietsen hadden we de juiste gevonden. Althans voor zover het ging. We hadden beiden nog niet zo vaak op een mountainbike gereden dus het was even wennen. Gewapend met onze fietshelmen (roze voor papa en blauw voor mij.. ) en mountainbikes gingen we eindelijk fietsen. We begonnen een grote steile heuvel op te fietsen en kregen (vooral papa) het wel een beetje benauwd. Want: "Zijn het 2 uur lang dit soort wegen??"

Gelukkig viel het na die heuvel allemaal wel mee en was het gewoon lekker fietsen (soms wel erg hobbelig en modderig) terwijl de gids ons het een en ander vertelde over de mensen uit de verschillende streken waar we door reden. Toen we door het gedeelte reden wat er iets slechter aan toe was, kwamen er steeds meer kinderen op ons af. Van alle kanten werden er high fives aan je gegeven of werd je vrolijk begroet. Ikzelf kwam ook letterlijk bijna niet meer los van een ontzettend lief klein jongetje.  Dit was best moeilijk, vooral iedereen zo te zien. Op gegeven moment kwam er een einde aan deze toch heftige buurt en liepen we met de mountainbikes in onze hand door het vuilnis. Ik zag daar zelfs nog een klein kleutertje doorheen kruipen..

In de "rijkere" buurt stonden veel lege huizen, maar je kwam wel de grotere duurdere auto's tegen. Toen we daar doorheen waren gingen we naar een soort marktje waar de gids en zijn   collega fatcake voor ons hadden gehaald.  Dit is eigenlijk precies zoals een oliebol.
Daarna liepen we naar het huis waar Nelson Mandela vroeger woonde. Ook daar werd een hoop over de geschiedenis verteld. Evenals de geschiedenis over jeugd die er voor heeft gezorgd dat er nu onderwijs is.

Toen we klaar waren met de tour mochten we nog even gaan zitten en kregen we nog traditionele Zuid-Afrikaanse kleding (van vroeger) aan. En mochten we nog wat drinken uit een soort kommen (calabas). In de 1 zat een soort lokaal bier. En in de ander een soort energie shake. Beide best wel lekker!
Na nog wat foto's gemaakt te hebben van elkaar in deze traditionele outfits gingen we terug rijden.
Op de weg terug zijn we nog even gestopt bij het FNB Stadium. (Zie foto)

Dat was het voor vandaag weer. Ik zit dit nu te schrijven terwijl we heerlijk op de bank zitten onder het genot van een Sprite en voor pap natuurlijk een biertje.
We gaan straks lekker in een restaurantje eten in de buurt en daarna niet te laat naar bed. Want dan staan er weer nieuwe dingen op het programma.

Liefs
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mama:
    28 januari 2017
    Wat een actieve 1e dag was dit voor jullie zeg!! En ik geloof zeker dat het indrukwekkend was vooral met die kindjes! Net zoiets als in Gambia denk ik.
    Je zit aan papa's gezicht dag ie het eten echt lekker vond hahaha!
    Leuke kleding ook hoor!
    Nou geniet lekker van jullie avond.
    Dikke kus
  2. Shannii:
    29 januari 2017
    Wauw! Leuk en mooi om te lezen Ik zou denk ik ook moeilijk weg kunnen lopen van zo een jongetje, of van andere mensen Gelukkig was het eten goed gegaard en hebben jullie lekker aan een drankje kunnen zitten
    Kussiesss