Over de bergen en door het woud..

3 februari 2017 - Hazyview, Zuid-Afrika

Ik ben er gisteren niet aan toe gekomen, dus haal het vandaag even in.

Gisteren zijn we naar een elephant sanctuary geweest. Dit is een opvang voor geredden olifanten die niet meer terug kunnen naar de natuur. Er zaten twee grote mannetjes. Ze waren echt enorm. Met maar een paar mensen mochten we een kijkje gaan nemen bij deze mooie beesten. Eerst ging de verzorger het een en ander vertellen. (hij liet oa een schedel van een olifant zien)
Hierna mochten we bij ze gaan kijken. Ik mocht naast de verzorger gaan staan (die naast een vd olifanten stond) daar ging hij dingetjes over hem uitleggen van kop tot staart. Ook mocht ik hem aanraken. Ze voelen heel raar, de huid is een soort rubber achtig met haren zoals een bezem er op. Zijn buik was dan weer wel heel zacht. En zijn wimpers waren trouwens echt enorm. Ik wou dat ik die had haha. Alle dingen die ze de olifanten hebben aangeleerd zijn voor medische redenen. Zo kunnen ze hun gebit goed checken, de voetzolen en ze kunnen geluid maken uit hun slurf zodat ze horen dat die niet verstopt zit..

Het enigste wat ik onverwachts kreeg van de olifant toen hij klaar was met zijn uitleg, was een hele vieze natte kus. Ze ruiken heel sterk met hun slurf dus ook van mijn schoenen kon hij niet afblijven (waarschijnlijk rook hij Semmie) ze schijnen echt dol te zijn op honden en katten namelijk. Ondanks dat mensen zeggen dat olifanten schrikken van kleine dieren. Na alle uitleg mocht ik samen met de olifanten lopen, ze houden dan je hand beet met hun slurf. Dit doen ze ook aan elkaar staart (zoals baby olifantjes ook doen) dus ze hebben dat aan een commando gekoppeld.

Na het lopen met ze kregen ze grote beloningen en mocht je dit ook aan ze geven. We kregen oa biks om te geven, die gooi je dan in die neusgaten, dat zuigen ze half op en spugen het dan weet uit in hun mond! Moet er niet aan denken om zo te moeten eten maar goed..
Na deze super ervaring met de olifanten gingen we naar het spannende gedeelte. Papa had namelijk bedacht (omdat het wat bewolkt was) om samen van verschillende ziplinen door de bomen te gaan!
Ik vond dat zelf nogal eng, maar het was hem toch gelukt mij over te halen. De moed zakte mij al helemaal in de schoenen toen we van alles aan eigen risico papieren moeten ondertekenen.. Toen mijn vader aan een vd medewerkers vroeg of het heftig was zei hij : "jaa en het is ook erg hoog." Toen wilde ik al helemaal niet meer. Helaas was er ook geen weg terug want ik was inmiddels al in een groot tuig gehesen. Na 15 minuutjes rijden kwamen we op de plek aan waar het ging gebeuren. Daar stonden we dan, op een hoog houten krakend en wiebelend platform. Ik durfde echt niet naar beneden te kijken!
Uiteindelijk was het mijn beurt. Ik werd vastgemaakt aan de zipline en moest in het tuig gaan hangen. 1 hand moest op de lijn blijven tussen de safety en de katrol als je, je hand voor het katrol doet kunnen je vingers er tussen gaan zitten heb je geen hand meer over en als je te hard ging remmen met je hand op de lijn, kon je arm uit de kom schieten. Heel fijn om te horen vlak voor je er vanaf gaat..
Nou toen kwam het moment dat ik mij moest laten gaan. "Bye Bye " werd er nog gezegd voordat je er zowat vanaf werd geduwd. En toen gleed ik over de boomtoppen heen langs de rotsen en over de rivier. En was het toch wel super mooi allemaal om te zien, het is echt een heel raar gevoel. Tot ik weer bij het volgende platform kwam en ik werd afgeremd (je stoot tegen een soort ding aan waardoor je omhoog schommeld) . Elke keer als dat stukje kwam deed ik automatisch m'n ogen dicht..

De ziplines waren 1,2 km lang. 4 grote ziplines en 4 kleine. Papa vond het ook helemaal super en hing bij een vd de laatste (die niet hard ging en waarbij je, je handen los kon laten) zelfs bijna op zijn kop!
Kortom achteraf was het leuk, maar weet niet of ik het nog een keer zou doen. Niet als het nog hoger is!

Nadat we weer veilig terug waren gingen we lekker samen spareribs eten en langzaamaan weer terug naar onze lodge.

Liefs

1. Mama:
    4 februari 2017
    Omg wat zal je hard 'hoeeee' geroepen hebben toen je aan die kabel hing!!
    Ik weet hoe eng je dat vindt en ook dat je last van hoogtevrees hebt!
    Maar wel heel stoer dat je t gedaan hebt en dat t uitzicht fantastisch was geloof ik graag!
    Heb je vannacht niet gedroomd over die mega-slurfen die je gisteren om je heen gehad hebt en ook nog vast gehouden hebt :D
    Maar wel te gek dat je zo dichtbij die reusachtige olifanten geweest bent en ze ook nog aangeraakt hebt!
    Geniet van jullie dag vandaag
    Dikke kus xxx
  2. Shannii:
    8 februari 2017
    Wat een leuk en spannend verhaal weer! Vooral dat ziplinen, wat moest dat eng geweest zijn! Ik weet niet of ik het had gedurfd hoor!!
    Kussiesss